Saturday 28 July 2018

Kek Lapis Masam Manis Kukus (Haw Flakes)



Kek lapis masam manis....sape yang gemar dengan kek ni? Mesti ramai yang suka kan? Rasanya masam-masam manis bila dimakan...sesuai sangat dimakan di waktu petang bersama keluarga tapi nak membuatnya agak sedikit rumit bagi saya yang baru mencuba resepi ni. 

Dah lama sebenarnya saya nak makan kek lapis masam manis ni. Dulu kawan saya pernah buatkan saya kek ni tapi memandangkan saya dah berjauhan dengannya rasa teringin nak makan kek ala-ala yang kawan saya ni buat saya pun cuba google mencari resepi kek lapis masam manis haw flakes. Alhamdulillah, saya terjumpa resepi ni di e-nalovelykitchen.blogspot.com.
Terima kasih kepada tuan empunya resepi yang sudi share di laman blognya.

Ini pertama kali saya buat kek ni..dan inilah hasilnya, alhamdulillah...sedap dan boleh diterima selera kami sekeluarga. Maaf, saya tak sempat nak ambil gambar step by step...just hasil yang dah siap baru lah boleh nak snap pic...heheee. So...jom kita lihat resepinya.

Bahan A

5 biji telur
200 gm gula castor
1 sk esen vanila
1 sk ovallete
secubit garam

Bahan B

220 gm tepung gandum
1 sk baking powder

Bahan C

150 ml fresh milk/susu cair
100 ml minyak masak

Bahan D

Pewarna kuning, hijau dan purple
Haw flakes secukupnya
Loyang bulat 20 cm

Cara-caranya :- 

1. Masukkan semua bahan A ke dalam bekas adunan.

2. Pukul sehingga kembang dan gebu berkrim.

3. Masukkan bahan B dan bahan C berselang-seli ke dalam bahan A.

4. Pukul sehingga sebati.

5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan warnakan dengan warna kegemaran anda.

6. Sediakan bekas kukusan dan panaskan dahulu di atas dapur sementara menunggu adunan siap.

7. Sapu sedikit marjerin di sekeliling loyang.

8. Alas loyang dengan cooking sheet.

9. Masukkan 1 senduk lebih adunan berwarna kuning dan ratakan. Kukus sehingga masak.

10. Kemudian angkat dan masukkan 1 senduk lebih adunan berwarna purple, ratakan dan kukus semula sehingga masak.

11. Susun haw flakes kemudian masukkan 1 senduk lebih adunan berwarna hijau dan ratakan. Kukus lagi sehingga masak.

12. Ulang langkah 8-10 sehingga adunan habis.

13. Hasilnya akan jadi begini : lapisan kuning + lapisan purple + lapisan haw flakes + lapisan hijau + lapisan kuning + lapisan haw flakes + lapisan purple + lapisan hijau + lapisan haw flakes + lapisan kuning + lapisan purple + lapisan haw flakes + lapisan hijau.

Sebelum itu saya ingin share pic haw flakes bagi sesiapa yang belum tahu apa itu haw flakes.

Sumber pic dari e-nalovelykitchen.blogspot.com

Saya juga ingin kongsikan ilmu dari e-nalovelykitchen.blogspot dalam pembuatan kek lapis.

Tips Membuat Kek Lapis Dari Lovely Kitchen

* Terlalu lama masa mengukus setiap lapisan boleh menyebabkan lapisan kek lapis tidak melekat antara satu sama lain/tertanggal.

* Pastikan kek sudah masak sebelum melapis lapisan seterusnya. Jika tidak adunan akan bercampur dan lapisan tidak cantik.

* Sentuh sedikit dengan hujung jari untuk mengetahui lapisan kek sudah masak atau belum. Jika kering dan tidak melekat di hujung jari, bolehlah dilapiskan lapisan seterusnya.

* Tempoh masa mengukus kek tidak sama antara lapisan pertama dengan lapisan seterusnya. Mesti selalu check.

* Seeloknya sebelum melapis tekan lembut lapisan kek dengan sudu plastik. Supaya kek padat dan tiada lubang udara (Kak Diana).

* Cara menyimpan kek lapis : balut dengan aluminium foil dan simpan di dalam peti sejuk untuk ketahanan yang lebih lama (Kak Diana)

* Setiap kali memotong kek lapis, lap/bersihkan pisau pemotong dengan kitchen tissue supaya hasilnya tidak comot.

NOTE :  E-na try tekan lapisan pertama dengan sudu plastik untuk resepi ini tapi macam tak mampat juga lapisan tu, pastu taklah tekan lagi dah...mungkin sebab menggunakan ovallete dan tepung gandum. Kalau yang guna biskut marie rasanya sesuai guna kaedah tekan dengan sudu plastik.

*** memang betul pun...sebab saya pun try jugak dengan sudu plastik tapi nampak tak berapa nak padat, so saya gunakan sudu biasa untuk mampatkan kek...alhamdulillah menjadi ***


Selamat mencuba ye!!!
Jumpa lagi!!!

No comments: