Wednesday 8 June 2016

Pulau Perhentian




Bila datangnya cuti persekolahan, macam-macam plan dan program yang akan dibuat kan?... Masa ni jugaklah ramai yang buat program kahwin. Ye lah, harapkan cuti sekolah je yang dapat semua ahli keluarga berkumpul kan?... Senang nak ambil cuti, takdelah terganggu dengan pembelajaran anak-anak. Dan masa ni jugaklah ada yang ambil kesempatan untuk bercuti. Betul tak???... tak ketinggalan jugak saya nih kalau bab jalan-jalan. Suka sangat-sangat kalau dapat merantau ke tempat-tempat yang belum pernah saya kunjungi. Rasa ingin kenal dan merasai suasana keindahan tempat-tempat menarik di Malaysia...ye lah Malaysia ajew kita ni. Nak ke luar negara bajet takde. Lain lah kalau ada orang nak belanja kos travel kan?... Heheee... Dah nak habis cuti sekolah baru boleh saya bercerita dan berkongsi pengalaman kat sini...huhuu... sibuk lah katakan. Okaylah...lupakan mukaddimah saya ni dulu. Jom saya kongsikan pengalaman saya ke Pulau Perhentian. Ini pun kebetulan aje saya follow orang yang ajak temankan diorang untuk bercuti. Kalau tak...tak tau lah saya bila agaknya saya boleh menjejakkan kaki ke Pulau Perhentian ni.

Menuju ke terminal pelepasan Jeti Kuala Besut
Saya bertolak dari Kuala Terengganu ke Jeti Besut lebih kurang pukul 9.00 pagi selepas sarapan pagi dan tiba di jeti lebih kurang pukul 10.30 lebih kurang...memang orang masa ni dah mula sibuk nak ambil tiket. Tapi nasib saya baik sebab saya pergi ni dengan kawan yang ada saudaranya yang menguruskan perkhidmatan chalet dan bot. Jadi sampai aje di jeti diorang dah datang pun sambut kita. So...takdelah menunggu lama.

Bot yang bawa saya ke Pulau Perhentian

Inilah bot yang saya naiki...boleh muatkan lebih kurang 10 hingga 15 orang macam tu lah. Saya ni agak-agak aje...bukannya tahu sangat selok belok bot ni. Tahu naik aje....hehee... Pengalaman pergi ni memang agak gerun jugaklah sebab masa ni laut agak bergelombang, mungkin disebabkan faktor angin. Agak mencabar jugaklah bagi saya masa ni sebab duk tengah-tengah laut kan...macam-macam duk fikir dalam kepala ni. Walaupun dah pakai life jacket perasaan takut dan bimbang tu tetap ada. Mungkin saya ni takutkan laut lebih dari daratan tapi tetap nak jugak ke pulau...hehehee... dan alhamdulillah, akhirnya selamat jugak sampai ke Pulau Perhentian.

Dalam perasaan takut dan bimbang pun masih sempat nak snap gambar....heheee...

Dah selamat tiba di pulau kami terus ke tempat penginapan kami. Tapi terpaksa tunggu lagi kat situ kerana sampai terlalu awal. Check in tempat penginapan kami pada pukul 1.00 tgh hari. So...kami duduk lah lepak-lepak sambil menikmati keindahan Pulau Perhentian ni. Memang ramai jugaklah pengunjung dalam dan luar negara yang datang ke sini. Kami menginap di Tropical Reef. Sebenarnya banyak jugak chalet kat sini. Kalau anda berminat nak berkunjung ke sini kena booking awal-awal. Sebab kebiasaannya tempat ni memang sentiasa penuh. Lebih-lebih lagi kalau musim cuti sekolah ni.

The Reef Reception

Inilah chalet kami

Inilah chalet kami....bilik yang kami menginap ni harganya RM 190.00 semalam. Ada katil queen + katil double decker + aircond + kipas...so kalau ambil 1 bilik ni boleh muat lebih kurang 4 - 5 orang. Kalau datang ramai-ramai dengan kawan bolehlah share kan...jimat skit.

Jom lihat gambar-gambar di sekitar Pulau Perhentian ni.


Anak pulau dan laut memang tidak boleh dipisahkan. Suka sangat-sangat tengok anak-anak ni bermain dan bergurau sesama sendiri.


Rasa tenang dan damai aje...jauh dari kebingitan hidup di bandar. Masa ni hanya dengar deruan ombak menghempas pantai aje sambil disusuli bunyi bot-bot yang sentiasa keluar masuk datang ke pulau ni. Memang sesuai sangatlah bagi mereka yang ingin berkarya.



Antara aktiviti wajib bagi pengunjung cilik ni....


Aktiviti kenu juga ada kat sini.


Bola pantai menjadi permainan anak-anak muda pulau ini. Melepaskan penat dan lelah setelah seharian menjalankan tugasan harian diorang. Memang penat jugak tengok cara diorang buat kerja. Ye lah...kalau nak dapatkan ais tu berulang-alik jugak diorang dari Pulau Perhentian Kecil ke Pulau Perhentian Besar ni. Bila sebut pasal Pulau Perhentian Kecil, kat sana ada perkampungan bagi penduduk pulau ni. Ada juga beberapa tempat yang menyediakan perkhidmatan chalet.


Dah penat jalan-jalan dan ambil gambar kami singgah untuk minum petang di Mama's Chalet & Restaurant. Pakej yang kami ambil ni dari Mama's Chalet & Restaurant ni lah... Satu-satunya restoran anak melayu yang berada kat sini tau. Yang lain antaranya restoran masakan cina dan restoran masakan barat. Kalau nak berkunjung ke sini saya cadangkan guna pakej dari Mama's Chalet & Restaurant ni sebab diorang juga sediakan penginapan, restoran dan bot. Kami juga ambil pakej untuk round pulau.

Makan malam di Mama's Restaurant

Sebahagian lauk-pauk yang kami order


Just nak share tempat-tempat penginapan yang ada di Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil dan juga aktiviti snorkeling trips. Yang berminat nak bersnorkeling...boleh ajew berurusan dengan Mama's Chalet.

Awal pagi keesokannya kami sempat juga menyelinap masuk ke kawasan Coral View Resort dan Perhentian Island Resort. Memang cantik sangat-sangat tempatnya. Suasana romantik dan tenang memang sesuai bagi mereka yang ingin berbulan madu. Di Coral View Resort, kalau anda berjalan di pesisiran pantainya anda akan dapat lihat coral di kawasan berkenaan. Memang cantik sangat tapi kena pakai selipar...kalau berjalan kaki ayam boleh luka jugak kaki tu.

Coral

Pemandangan di pesisir pantai Coral View Resort


Dah penat bermain di kawasan coral kami pergi pula ke Perhentian Island Resort. Dalam kami berjalan-jalan saya terjumpa peninggalan coral ni di pesisir pantai Perhentian Island Resort. Mungkin anak-anak kecil yang bermain di sini dan tinggalkan coral ni. Pasir kat sini berbeza dan lebih bersih dan putih. Kawasan Coral View Resort agak berbatu dan berpasir kasar mungkin kerana dari batu-batu coral yang hancur dan pecah. 


Inilah jeti Pulau Perhentian... Tengoklah airnya, sejuk jew...rasa tenang kan?...sejuk ajew rasa pemandangan kat sini. Ni saya ambil gambar dari anak tangga dari Coral View Resort menuju ke sempadan Perhentian Island Resort.


Lebih kurang jam 11.00 pagi selepas sarapan pagi kitorang dibawa ke Taman Laut Pulau Perhentian. Tempat wajib yang perlu dilawati kalau dah ke pulau ni. Wahhhh!!!! tengok aje taman laut ni cantik sangat-sangat. Airnya yang biru, pasir pantai yang putih bersih...dan yang penting dapat snorkeling dan tengok ikan-ikan kecil bermain di pesisir pantai. Tak payah snorkeling pun takpe...duk bawah jambatan jew dah dapat tengok ikan-ikan kecil bermain dekat kita.

Ikan-ikan kecil yang comel lote ni bermain-main di kaki kami


Tugu Taman Laut Pulau Perhentian...memang tempat tarikan penyu di pulau ini tapi bukan di kawasan taman laut ni. Mungkin disebabkan kesibukan keluar masuk bot-bot pelancong dan bot-bot nelayan yang berlabuh dan berehat di sini mengganggu kedatangan penyu ke taman laut ni.



Selain taman laut yang kami pergi, kami juga dibawa pergi ke lokasi kawasan ikan jerung. Dan sesiapa yang berani nak bersnorkeling kat kawasan ikan jerung ni boleh aje. Tapi kami semua hanya melihat sesama sendiri...masing-masing tak berani nak turun...ye lah, dalam tu....lagi satu, ikan paling ganas kut...kalau takde kemahiran dalam selok belok hal ikan ni baik takyah merbahayakan diri. Sekali ngap!!! habisss!!!...hahaaa...

Lepas ke lokasi kawasan ikan jerung kami pergi ke kawasan terumbu karang yang berbentuk cendawan. Sekali lagi kami hanya memerhatikan sesama sendiri, masing-masing dah penat...dah letih dan dah lapar. So, kami teruskan ke lokasi seterusnya...iaitu...kawasan penyu bertelur!!!  Kat sini diorang just tunjukkan lokasi sahaja. Memang kawasan ni kami takleh nak masuk sebab kawasan peliharaan kan. Kalau tak, terganggu pulak habitat penyu kat sini...dan seterusnya kami dibawa terus ke tempat penyu bermain. Yesss!!! yang ni tak sabar...sebab semua nak tengok penyu. Mana pernah tengok penyu depan mata, dalam gambar aje...dan alhamdulillah, rezeki kami dapat lihat penyu bermain-main tenggelam timbul di permukaan air. Memang seronok sangat-sangat. Tapi, terkilan sebab tak sempat nak ambil gambar. Dah penat kami berpusing-pusing kat sini, akhirnya....kami balik ke chalet masing-masing.

Pagi keesokannya kami bertolak balik lebih kurang pukul 11.00 pagi...dalam perjalanan balik ni alhamdulillah, cuaca agak baik...gelombang pun tak kuat sangat dan syukur...kami selamat sampai di Jeti Kuala Besut.

Terminal ketibaan Jeti Kuala Besut


Inilah sebahagian dari cerita saya di Pulau Perhentian. Walaupun gambar-gambar yang saya kongsikan kat sini tak seperti fotografi yang profesional tapi semua ni meninggalkan seribu satu kenangan terindah buat saya sendiri. Terima kasih kerana sudi singgah dan baca kisah perjalanan saya ni dari awal hingga akhirnya....Sekian dari saya, wassalam...

Lokasi percutian : Pulau Perhentian
Tarikh : 31 Mei, 1-2 Jun 2016

No comments: