Wednesday 20 July 2016

Anak Aktif

Hanya ingin berkongsi rasa yang terdetik di hati. Hari ini didatangi 2 wanita yang sederhana pemakaiannya. Antara ibu dan anak…si anak membawa anaknya 2 orang yang berusia lingkungan 3 tahun lebih (lelaki) dan baby di bahu ibunya agak-agak lebih kurang 1 tahun.

Sedang mereka berurusan saya sempat bersua muka dan bertentang mata dengan anak kecil yang comel dan sihat bermain-main dan berlari-lari di dalam pejabat berhawa dingin…hehee…budak kan, normal lah kalau kenal tempat baru. Saya pandang dia…dan dia pandang saya dengan mata yang penuh ceria dengan dihadiahkan pulak senyuman ikhlas dari si anak kecil ni. Sambil saya berjalan dan berpandangan mata dengannya saya sempat mencuit dagunya dan mengusap rambutnya…lagilah nampak happy anak kecil ni.

Saya masuk ke office saya tiba-tiba terdengar perkataan yang agak kurang enak di dengar bagi saya dari mulut si nenek kepada anak kecil ini. Saya dah tak ingat nama anak kecil ni…tetapi yang saya ingat kata-kata nenek ni ialah “buas” atau lebih tepat dengan maksud “tidak duduk diam”atau lebih kepada bersifat “ganas”. Kata-kata si nenek yang saya sempat dengar dan mungkin juga antara kita yang selalu atau pernah menyebut perkataan ni…"aishhh….buas betullah budok ning, duduk gok diam!!!" Orang Terengganu okay…
 
Bagi saya, untuk anak yang sedang membesar kalau si anak ini tidak duduk diam dan sentiasa bergerak ke sana ke mari untuk melihat, mengenal dan belajar dari apa yang dia lihat adalah normal. Anak aktif tandanya sihat…betul tak??? Lebih baik dia belajar mengenali dunia di sekelilingnya daripada lebih mengenali dunia ipad, handphone atau tablet. Seawal usia ini kalau nak menegur pun janganlah gunakan cara penyampaian yang kasar.

Apa salahnya kita perhatikan dulu anak-anak kita yang sedang cuba belajar dari persekitarannya, dan seandainya dia ingin mengetahui sesuatu dekatkan diri kita dengannya dan cuba terangkan apa yang anak kecil ini ingin ketahui. Maksud saya secara slow talk…secara lembut berbahasa dengannya. Anak-anak memang cepat belajar…kalau di ajar secara lembut, insyaAllah…lembut jugalah layanannya kepada kita. Maksud lembut kat sini ialah adab kita okay, bukan lembut maknyah ke apa…hahaaa….dan begitulah juga sebaliknya. Kalau di ajar secara kasar, begitu jugalah yang akan dilakukan dan dibuat oleh si anak nanti. Ingat satu sahaja….kena ajarkan secara positif...bukannya negatif.

Apa yang saya selalu nampak bila si ibu menengking dan marah-marahkan anak secara kasar suaranya, anak akan cepat memberontak. Dan mula lah tidak mahu dengar dan fahami apa yang kita ajarkan atau nasihatkan. Bila anak buat silap…cuba fahami anak kenapa dia buat silap dan perbetulkan balik atau cuba terangkan balik apa yang si anak buat itu adalah salah. Ingatlah….anak itu amanah dari Allah.

Alhamdulillah, saya juga ada sepasang anak yang juga aktif sepertimana anak-anak lain. Saya selalu ingat akan kata-kata dari emak saya…"jagailah anak-anak dengan sebaik mungkin, kerana anak-anak adalah amanah Allah yang paling besar bagi kita sebagai ibu bapa. Dan setiap kelebihan dan kekurangan dalam menjaga amanah ini akan dihitung kelak.”

Sekadar berkongsi rasa dari saya dan satu peringatan juga untuk saya menjaga amanah ini sebaik mungkin, insyaAllah…dan mohon maaf juga dari saya andai ada yang tak kena atau terasa. Sekian, wassalam….

‪#‎buangyangkeruhambilyangjernih‬

No comments: