Sunday 22 September 2019

Hari Kedua Dan Ketiga Kami Di Bandaraya Melaka Bersejarah



HARI KEDUA KAMI DI MELAKA (31 Ogos 2019)

Hari seterusnya di pagi hari kami bergerak awal sebab nak pergi zoo. Dalam perjalanan kami nak pergi cari kedai makan untuk minum pagi dulu kami sempat melihat perarakan dari kenderaan tentera dan basikal tua.


Wowww...meriah kan perarakan sambutan Hari Kemerdekaan di Melaka.


Ini pula kumpulan pengayuh basikal tua.

******************************

Jom kita cari kedai untuk minum pagi....

KEDAI KOPI HJ HUSIN






Dah siap makan dan minum...perut pun dah kenyang. Jom kita pergi zoo!!!

******************************

ZOO MELAKA




Serius sampai waktu ni lebih kurang pukul 10-11 pagi tapi cuaca memang agak panas kat sini. Jadi anak-anak tak boleh nak bergambar sangat kat luar ni. Lagi satu...orang pun ramai juga. Masing-masing beratur nak ambil tiket masuk. Memang agak lama juga kami tunggu kat sini sebab lagi satu parking susah dan kalau bernasib baik dapat parking dekat-dekat je..tapi nasib kurang menyebelahi kami kali ni kami dapat parking jauh. Takpe lah nak...asalkan korang boleh masuk zoo. 


Ini namanya Makaw Kuning Biru


Yang ni pula Makaw Kuning Merah


Tengoklah tu...cantik sangat burung-burung ni. Kalau bukan kita yang jaga alam flora dan fauna siapa lagi kan.


Yang ni pula Gnu dan Badak Sumbu Putih


Ini namanya Tapir....ada yang tak kenal ke?


Wowww.....terujanya adik tengok zirafah.


Dah jadi model zoo lah pulak kak mia dan kak iman ni...macam-macam possing lah diorang ni...heheeee


Ini masa berikan unta ni makan. Beli makanan kat sini dan bagi makan kat unta-unta ni.


Ini pulak kura-kura..... heheheee


Aktiviti berkuda pun ada kat sini ye...


Haaaa...ni pak belang. Harimau Malaya...tapi kan, harimau ni nampak cam kurus je. Tak cukup makan ke apa....mungkin juga faktor usia kut. Dah tua agaknya.


Dah penat berjalan kami berehat seketika sambil minum air hilangkan dahaga. Nak masuk kat sini sebenarnya ada pilihan untuk anda yang tak nak berjalan kaki pusing melihat binatang-binatang kat sini dengan menaiki train. Tapi kami nak keluarkan peluh. Dan lagi satu kalau naik train tak boleh tengok binatang dengan lebih dekat kan. 



Ini di bahagian luar Zoo Melaka. Ada kedai-kedai cenderahati yang dapat anda beli kat sini sebagai kenang-kenangan.

******************************

PERIGI HANG TUAH

Melawat Zoo Melaka pun sudah..kami teruskan perjalanan kami ke Perigi Hang Tuah.



Sedikit sinopsis dari Perigi Hang Tuah. Perigi Hang Tuah ini terletak di Kampung Duyong, Melaka dan dikatakan digali sendiri oleh Hang Tuah. Pada asalnya perigi ini agak kecil tetapi lama kelamaan menjadi besar dan dalam. Perigi ini dikatakan tidak pernah kering walaupun di musim kemarau panjang. Perigi Hang Tuah telah diwartakan sebagai tapak warisan di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005.








Nak basuh muka, kaki boleh tapi lebih afdal ambil wuduk kan... Bukan kata tak boleh basuh muka atau basuh kaki tapi kena tengok pada niat kita lah kan...jangan pulak basuh muka sebab nak dapatkan aura cantik lah, awet muda lah atau apa-apa sahaja sebab benda-benda macam ni sebenarnya boleh membawa kepada syirik juga tau.


KISAH HANG TUAH

Ok...jom kita ketahui sedikit sebanyak kisah Hang Tuah ni.

● Kedua ibu bapa Hang Tuah iaitu Dang Merdu dan Hang Mahmud yang berasal dari Sungai Duyung sedang menjalankan aktiviti perniagaan makanan selepas berpindah ke Bentan. Sewaktu kecil Hang Tuah dihantar oleh bapanya belajar mengaji Quran dengan seorang lebai. Hang Tuah turut mempelajari pelbagai bahasa sehingga dapat menguasai 12 jenis bahasa termasuk bahasa Tamil, Cina dan Jawa. Hang Tuah sering membantu kedua orang tuanya berniaga di samping menjalankan kerja-kerja mencari kayu api. Setiap hari Hang Tuah membelah kayu di depan warung ayahnya.

● Sejak usia 10 tahun lagi Hang Tuah telah menunjukkan kelebihan dan keberaniannya. Hang Tuah bersama-sama sahabatnya telah berjaya mengalahkan lanun, berusaha pergi berburu dan menyelamatkan seorang pembesar negeri dari amukan orang mengamuk dengan menggunakan sebilah kapak. Keberanian Hang Tuah amat dikagumi jiran-jiran dan sahabatnya. Berita keberanian Hang Tuah dan sahabatnya menentang orang mengamuk sentiasa menjadi perbualan masyarakat kampung.

● Hang Tuah bersama empat sahabat karibnya iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu sedang berguru dengan Aria Putera di Bukit Pancasula. Mereka telah mempelajari pelbagai ilmu seperti ilmu isyarat hulubalang, ilmu firasat dan ilmu penjurit. Aria Putera berpendapat bahawa keupayaan Hang Tuah mengatasi sahabatnya yang lain. Justeru, beliau memberi tumpuan dan pengajaran yang lebih kepada Hang Tuah. Sebelum pulang ke kampung halaman, Aria Putera telah menasihatkan agar Hang Tuah dan empat sahabatnya menambah ilmu daripada saudaranya, Sang Persata Nala yang bertapa di Gunung Wirana, Majapahit.

● Ketika Bendahara berjalan diiringi pengawal dan pengiringnya telah datang empat orang yang mengamuk dan cuba membunuh Bendahara. Pengawal Bendahara telah lari menyelamatkan dirinya tanpa mempedulikan keselamatan Bendahara. Hang Tuah dan sahabatnya telah bertindak di hadapan Bendahara dan mencabar orang yang mengamuk dengan penuh keberanian. Bendahara amat hairan dengan keberanian Hang Tuah serta empat sahabatnya yang masih muda tetapi begitu berani dan gagah perkasa. Selepas kejadian tersebut Bendahara telah menjadikan Hang Tuah dan sahabatnya sebagai anak angkat dan diberikan persalinan yang indah. Berita tersebut telah sampai ke pengetahuan Sultan dan telah memerintahkan agar Bendahara melantik kelima-lima sahabat itu sebagai Biduanda.

● Selepas peristiwa tersebut Hang Tuah lima bersahabat terus berkhidmat dan memberikan sepenuh taat setia dan patuh kepada segala perintah Sultan. Hang Tuah telah dianugerahkan sebilah keris serta sangat dikasihi oleh Sultan serta mendapat kedudukan yang istimewa di istana Melaka.


Banyak sebenarnya kisah-kisah Hang Tuah ni sebenarnya. Kalau nak diceritakan kat sini memang takkan habis kisahnya...bersambung-sambung.

******************************

Kami pun dah lapar, jadi kami pergi cari tempat makan yang viral kat sini iaitu....

PERHENTIAN KUIH KAMPONG








Memang banyak sangat pilihan makanan kat sini. Dengan kuih muih, lauk pauk, ayam golek lagi...macam-macam pilihan lah kat sini. Orang pun memang ramai sebab pilihan yang pelbagai boleh ikut selera masing-masing nak makan apa. Jadi...pilihan ditangan anda.

Dah siap kami bersantap di sini, kami pulang ke hotel dulu untuk beristirehat sambil-sambil dah mula nak siap kemaskan barang-barang sebab esok dah nak balik.

Untuk makan malam kami pilih tempat di sini....

IKAN BAKAR PARAMESWARA




Kedai makan ni pun viral kat sini. Orang pun ramai sangat-sangat. Masa kami sampai meja penuh, takde yang kosong. Nasib baiklah ada seorang hamba Allah ni dengan keluarga dia baru siap makan...diorang ajak duduk terus kat meja. Mungkin sebab tengok kitorang dengan anak-anak lagi...heheee. 

Sebenarnya dah agak lewat kami sampai ke kedai ni lebih kurang pukul 10 lebih macam tu. Dan mungkin waktu kemuncak orang kat sini makan malam ditambah dengan pelancong luar.

******************************

HARI KETIGA KAMI DI MELAKA (1 September 2019)

Tibalah hari kami untuk pulang ke Terengganu.


Our Hero!!! Dah bersiap sedia untuk bergerak ke Terengganu....

Tapi.....sebelum balik Terengganu kami singgah beli ole-ole dulu buat kenang-kenangan dan sedikit buah tangan untuk keluarga dan sahabat di Terengganu.

Jadi kami singgah di sini....

MEDAN SAMUDERA BANDAR HILIR MELAKA




Banyak sangat pilihan kat sini jadi...ambil bakul masukkan je mana yang berkenan. Cencaluk dan dodol benda wajib kena beli kat sini...heheheee...biskut kelapa pun sedap.




Barangan kraftangan pun ada juga kat sini.


Berswafoto sekejap sambil menunggu anak-anak pilih cenderahati.

Dah membeli kami pun mula bertolak balik.

Destinasi terakhir kami, kami singgah solat zohor di Masjid Tengku Ampuan Afzan, Bandar Satelit Muadzam Shah dan di Masjid Paka untuk solat Maghrib. Kami makan malam dulu di kedai makan kawasan Paka dan lebih kurang pukul 9 hingga 10 malam baru kami selamat sampai ke rumah.
Alhamdulillah....


Sebenarnya banyak lagi tempat-tempat menarik yang kami belum sempat pergi dan inshaAllah, kami ingin ke Melaka lagi sekiranya ada rezeki kami ke sana.


MELAKA!!! NANTI KAMI DATANG LAGI YE!!!


No comments: