Sunday 22 September 2019

Hari Pertama Kami Di Bandaraya Melaka Bersejarah


 
HARI PERTAMA KAMI DI MELAKA (30 Ogos 2019)
 
Alhamdulillah....rezeki kami kali ini dapat bertandang ke negeri Melaka iaitu Bandaraya Melaka Bersejarah selama 3 hari 2 malam iaitu dari 29 hingga 31 Ogos dan 1 September 2019
 
Kami bergerak ke Melaka pada malam 29 Ogos iaitu lebih kurang pukul 11 malam. Kami sampai di Melaka lebih kurang pukul 5.30 pagi macam tu...kami berhenti rehat sekejap dan terus solat subuh di sebuah masjid (tak sempat nak tengok nama masjid yang kami singgah)
 
Seusai sahaja solat subuh kami terus masuk ke Bandaraya Melaka. Waktu pagi jalan nak masuk ke bandar agak sibuk sebab 30 Ogos hari Jumaat orang Melaka masih bekerja dan bersekolah. Jadi...boleh nampak kesibukan masing-masing yang mana nak pergi sekolah yang mana nak pergi kerja. Kami agak kepenatan dan bercampur dengan perut yang lapar. Kami ambil keputusan untuk cari tempat makan dan rehat dulu.
 
******************************
 
Jadi...kami singgah minum pagi di sini.... 
 
ROTI CANAI KAYU ARANG

Bagi saya roti canai sama saja sepertimana roti canai yang lain cumanya yang menjadi viral kat sini sebab roti canai ini dimasak dan dicanai atas api kayu arang.
 

Anak panah yang menunjukkan arah kedai makan Roti Canai Kayu Arang



Kedai kat sini memang tak gunakan gas memasak pun, hanya menggunakan arang sahaja untuk membakar roti canai.


Kedai makan ni memang ramai peminatnya...kami datang kat sini dah awal dalam pukul 8.30 camtu tapi tempat duduk...fuhhh..penuh. Nasib ada meja yang ni...kalau tak memang terpaksa menunggu lah jawabnya.


Ini menu yang saya makan...sedap rotinya lembut dan garing...nyum..nyummm. Bab kuahnya bagi saya agak pedas sikit dari yang biasa saya makan di terengganu tapi sedap. Puas hati makan...alhamdulillah. Menu makanan kat sini pun banyak jugak. Mungkin sebab pilihan banyak orang ramai datang makan kat sini. 

******************************

Ok...next destinasi kami masuk semula ke Bandaraya Melaka Bersejarah.



Alhamdulillah....rezeki kami di tahun 2019 dapat jalan-jalan bawa family ke Melaka


Lakaran gambar ni menceritakan sejarah nama Melaka. Nak ke saya cerita kat sini? 

Okay..saya kongsi dari sumber Sejarah Melayu 

● Asal usul nama Melaka berkait rapat dengan pelanduk dan pokok Melaka.
● Menurut Sejarah Melayu, semasa Parameswara sedang berehat di bawah pokok Melaka, Parameswara telah melihat peristiwa pelanduk menendang anjing perburuannya.
● Peristiwa itu dianggap luar biasa kerana pelanduk yang kecil dapat mengalahkan anjing.
● Oleh itu, Parameswara memilih tempat tersebut untuk mendirikan kerajaan.
● Parameswara menamakan tempat tersebut sebagai Melaka sempena nama pokok Melaka tempat beliau berehat.

Ini pula dari sumber Istilah Arab

● Melaka telah lama menjadi tumpuan pedagang-pedagang Arab.
● Pedagang-pedagang Arab telah memanggil Melaka dengan beberapa istilah :
* Mulaqah bermaksud "pertemuan".
* Malakat bermaksud "perhimpunan segala dagang".
● Istilah-istilah tersebut sememangnya sesuai memandangkan kemajuan Melaka sebagai sebuah pelabuhan entrepot yang dikunjungi oleh saudagar daripada pelbagai negara.

******************************

BASTION MIDDLEBURG

Gambar yang saya tunjuk di bawah ini ialah menara kawalan yang dibina oleh pihak Belanda bagi mengawal persekitaran muara Sungai Melaka yang sibuk dengan aktiviti perkapalan dan perdagangan pada ketika itu yang dibina pada tahun 1660.

Terdapat 9 buah bastion yang dibina sebagai menara kawalan di Kota Melaka ini. 

Dengan adanya 9 bastion ini yang menempatkan meriam-meriam dengan kawalan tentera mampu melemahkan ancaman luar yang semakin bertambah dari semasa ke semasa pada ketika itu.


Bastion Middleburg dari pandangan bawah. Betul-betul di hadapan Muara Sungai Melaka.



Sempat juga kami bergambar kenangan dari atas Bastion Middleburg.

******************************

Seterusnya kami ke.....

MENARA JAM TAN BENG SWEE


Ini dia Menara Jam Tan Beng Swee yang dibina di bangunan  Stadhuys pada tahun 1886 oleh Tan Jiak Kim yang berasal dari Singapura sebagai kenangan kepada ayahnya yang bernama Tan Beng Swee. 


Bersebelahan atau berhadapan Menara Jam Tan Beng Swee terdapat Air Pancut Ratu Victoria yang dibina pada tahun 1904 kononnya sebagai persembahan rakyat Melaka kepada Ratu Victoria Regina yang memerintah pada 1837 - 1901


Eih..eihhh...ada patung emas hidup lah kat depan Air Pancut Ratu Victoria...heheee. Patung emas hidup ni hanya gimik dan nak meriahkan lagi suasana kat negeri Melaka ni. Nak bergambar dengan dia bayar lah seikhlas hati. Boleh buat kenang-kenangan...heheheee.


Haaaa...tengok ni. Alang-alang dah datang tu ambillah gambar kan. Bukannya susah pun. Camera phone kan ada....just snap pic aje leee...tp bayar okay...hahaa.

******************************

Okay...next kami ke...

BANGUNAN STADTHUYS


Anda nampak kan bersebelahan Menara Jam Tan Beng Swee ada bangunan yang tertera nama Stadthuys kan? 

Sebenarnya STADTHUYS ini adalah dari bahasa Belanda yang bermaksud "dewan bandaraya". Bangunan ini bersebelahan dengan Gereja Christ di Jalan Laksamana dan dibina pada tahun 1650 sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan Timbalan Gabenor. Struktur bangunan ini juga melambangkan seni rekabentuk Belanda yang halus.

The Stadthuys adalah sebuah kompleks besar-besaran. Dalam bangunan ini mempunyai 2 tingkat dan ia adalah 30 meter lebar. Selain menjadi rumah gabenor, Stadthuys juga termasuk Pejabat Setiausaha-kanak, bilik sembahyang, ruang makan, sebuah rumah tetamu, rumah hamba, rumah Ketua Merchant, penjara, pejabat perdagangan, gudang, halaman dan bakeri yang terpisah atau dipisahkan.



Di bahagian luar, terdapat langkan batu yang membawa kepada dwi tangga seterusnya ke balkoni kecil yang juga boleh diakses melalui pintu di tingkat pertama.

Semasa pemerintahan Belanda di Melaka, Stadthuys, seperti semua bangunan pentadbiran Belanda yang lain di Asia Tenggara, ianya dicat putih. Melalui perjanjian Inggeris-Belanda pada tahun 1824, Melaka telah diserahkan oleh Belanda dan bandar tersebut menjadi tanah jajahan British. Pada tahun 1911, British mengecat bangunan Stadthuys dan Gereja Christ dengan warna merah salmon. Sebab-sebab sebenar mengapa bangunan ini telah dicat merah oleh British kini hilang ditelan zaman tetapi legenda dan teori-teori berkaitannya masih banyak.







Sememangnya Melaka juga terkenal dengan kereta lembu tetapi kini tidak lagi. Mungkin kerana ingin menjaga kebersihan persekitaran dan hanya menempatkan dan menghadkan penggunaan atau pameran kereta lembu di tempat-tempat yang bersesuaian agaknya. Sebab sepanjang saya berada di Melaka saya tidak dapat melihat kereta lembu.


Sepertimana gambar yang anda dapat lihat di atas, kini Melaka terkenal dengan beca Melaka yang pelbagai rupa dan warna. Pilihan di tangan anda. Kalau anda mahu menghayati panorama Bandar Melaka, beca ini akan membawa anda melalui jalan-jalan dan lorong-lorong di pusat bandar bersejarah ini. Beca ini boleh disewa mengikut jam ataupun mengikut jarak perjalanan dan ia berpengkalan di Bangunan Stadthuys.

Kreatif kan orang Melaka ni. Beca ni ada yang tema baby shark, doraemon, hello kitty, minions, ultraman, spiderman...macam-macam lagi lah. Warna-warni pulak tu. Boleh pilih nak naik yang mana satu. 

******************************

Okay...jom kita ke tempat seterusnya

KOTA A FAMOSA


Untuk ke A Famosa kena melalui anak tangga ni. Bila sampai ke atas anda akan nampak runtuhan gereja St Paul. 


Inilah runtuhan gereja St Paul. Menara gereja yang dibina oleh Portugis telah dimusnahkan pada tahun 1745 tetapi temboknya diperkuat dan dijadikan sebagai kubu pertahanan. Sebuah bangunan baru lengkap dengan menara dibina di hadapan gereja ini dan dijadikan sebagai sebuah rumah api tetapi dipisahkan pada tahun 1934. Gereja ini juga menjadi tanah perkuburan pembesar-pembesar Portugis dan Belanda. Batu-batu peringatan yang tersandar di dindingnya diambil dari lantai.

Semasa pemerintahan British, gereja ini dijadikan sebagai gudang menyimpan peluru untuk menyerang Jawa dari tahun 1810-1811. British juga pernah mendirikan tiang bendera yang tinggi dan menukar nama bukit ini kepada Bukit Bendera. Namun demikian, nama tersebut tidak kekal dan tiang benderanya diturunkan semula. Semenjak itu bangunan gereja ini terbiar musnah. Runtuhan gereja ini telah dipulihkan semula dalam bentuk sedia ada dan kini menjadi tumpuan utama pelancong di negeri Melaka.









Inilah tanah perkuburan pembesar-pembesar Portugis dan Belanda.

Untuk pergi ke A'Famosa kita perlu turun ke bahagian bawah sini. Cantik kan pemandangan kat sini.


Kalau anda dapat lihat di sebelah kiri dalam gambar ni terdapat penjual-penjual lukisan untuk dijadikan cenderahati yang sangat cantik hasil seninya. 


Haaaa....inilah dia A Famosa. 


Kota A Famosa bermaksud "Yang Termasyhur" dalam bahasa Portugis dan telah dibina oleh Portugis sebaik sahaja berjaya menawan Melaka pada tahun 1511. A Famosa terletak di Bandar Hilir, Melaka bersebelahan replika Istana Kesultanan Melaka dan Gereja St. Paul. Ia merupakan seni bina Eropah tertua yang masih tinggal di Asia.


Ini pula adalah Pintu Santiago (Porta de Santiago) yang masih terpelihara.

Gambar di bawah ini ruangan dalaman dari Pintu Santiago.




Gambar di bawah ini pula dari luaran Kota A Famosa yang terdapat meriam di kiri kanan setiap seni bina yang didirikan bagi menangkis serangan musuh.




Dah penat berjalan kami gerak nak balik ke Bangunan Stadthuys untuk lepak-lepak kat sana pula. 

Tapi kan....dah lah kami berjalan di tempat yang penuh bersejarah, bulan Ogos pula sejarah besar buat negara kita Malaysia kerana merdeka tanggal 31 Ogos 1957. Di sini juga meninggalkan sejarah dan kenangan terindah juga buat kami sekeluarga. Kerana apa ya??? Kerana  Kak Mia telah berjaya untuk menyanyikan lagu Negaraku di depan orang ramai. Ini semua spontan je berlaku sebab kami sedang menuruni ke bawah dan dalam perjalanan tu kami disapa oleh satu kumpulan yang sedang mengagihkan bendera Malaysia dan meminta Kak Mia untuk nyanyikan lagu Negaraku di depan mereka semua. Hadiah akan diberikan bagi yang berjaya habiskan tugasan ini.

Dan alhamdulillah, Kak Mia berjaya juga nyanyikan lagu Negaraku walaupun malu pada awalnya tapi tetap juga menyanyi sampai habis. Akhirnya Kak Mia dapat hadiah dari Petronas (1 kad Petronas bernilai RM30 yang boleh ditebus dengan minyak ataupun melalui belian di Mesra Petronas) dan juga hamper makanan dari Mamee. 

Kenangan terindah buat Kak Mia sebenarnya.




Alhamdulillah...rezeki Kak Mia hari ni. 

******************************

CENDOL JAM BESAR

So...kami teruskan perjalanan kami. Kami dah penat jalan dan tekak pun dah dahaga dan perut pun dah mula lapar, kami buat keputusan untuk pergi minum Cendol Jam Besar kat depan sana.










Sementara tunggu kawan datang kami makan cendol durian dulu. Buat alas perut dulu.

Dalam tempoh menunggu kawan datang sempat lagi kami masuk ke kedai Melaka Chocolate House ni. Banyak juga coklat-coklat yang dijual di sini. Kebanyakannya berperisa durian. Dan coklat berperisa lain pun ada juga.






Haaaa...kan dah dapat hasilnya tu. Cukuplah 1 bungkus untuk bekalan balik nanti kan. Tapi ni bukan berkira okay...ni sebab adik Kak Mia tak boleh nak makan-makan lagi coklat ni. Nanti tengok Kak Mia makan mesti nak juga.

********************************

Kawan pun dah sampai dan waktu makan tengah hari pun dah masuk waktunya jadi...kami bergerak ke kedai makan untuk makan nasi...yessss!!! Perut lapar kan...hahaaa..

Jadi kami ke jalan-jalan cari makan di....

ASAM PEDAS LAGENDA






Asam pedas dia memang wowwwww....sedap sangat-sangat. Kalau ikutkan hati nak je mai datang kedai ni lagi tapi masa tak mengizinkan....inshaAllah, ada rezeki kami datang ke Melaka lagi kami singgah lagi ye.

******************************

MAHKOTA HOTEL MELAKA

Dah siap makan semua baru lah kami check in di Mahkota Hotel Melaka. Di sinilah kami menginap selama 3 hari 2 malam.




Aktiviti di petang hari. Tunaikan hajat anak-anak nak mandi.

******************************

MELAKA RIVER CRUISE

Aktiviti malam, kami teruskan ke Dataran Stadthuys. Kami berbelah bagi sama ada nak naik beca atau naik bot. Akhirnya anak-anak yang buat keputusan nak naik bot...jadi kami turutkan sahaja kehendak anak-anak kami.


Sempat lagi Kak Mia bergaya dengan beca. 


Siap sedia ke destinasi seterusnya....


Dah sampai kami di Melaka River Cruise. 


Tengok tu..khusyuk bukan main lagi tengok suasana harmoni di malam hari.


Untuk kenang-kenangan....

******************************

Sekarang kami mencari kedai makan untuk santapan malam kami. 

IKAN BAKAR MUARA SG MELAKA


Kami singgah kat sini je untuk makan malam.


Anak pun dah ketiduran...saya sendiri pun dah kepenatan. Sekarang ni hanya nampak bantal je....nak tidur!!!! 

Ngantukkkk + penatttt = tidur lah kan???


Kak Mia dengan Abang pun dah kepenatan juga. Tapi disebabkan lapar nak makan diorang tetap sabar menunggu. 

******************************

Ini baru cerita hari pertama kami kat Melaka ni. Nak tau apa cerita kami di hari kedua dan ketiga boleh klik di sini. Hari Kedua Dan Ketiga Kami Di Bandaraya Melaka Bersejarah

2 comments:

paygejabez said...

Casino in Maryland - How to Get Tickets for Party at the
Party 정읍 출장마사지 at 안동 출장샵 the Mohegan Sun 이천 출장마사지 Casino in 안양 출장샵 The $1000 minimum jackpot for 당진 출장샵 the Star-Studded Party at the Casino at the Mohegan Sun in

sleeshe said...

ni855 fake bags online gk261