Tuesday 15 June 2021

Cheesekut Nestum Mudah Dan Ringkas



Hai semua....apa khabar. Masih dalam tempoh pkp lagi ye kita. Sekarang ni dah pkp 3.0 dan dah lama juga saya tak upload apa-apa di blog saya ni.

Okaylah..hari ni saya just nak share resepi yang amat senang, ringkas dan mudah. Boleh juga buat bersama anak-anak sebagai aktiviti bersama keluarga semasa dalam tempoh pkp ni. 

Cheesekut Nestum...siapa yang tak sukakan dessert ni kan? Saya tetiba rasa nak makan sangat bila duk melayan warga tiktok yang postkan entry masakan cheesekut diorang. Terus minta anak bujang pergi belikan barang-barang untuk buatkan cheesekut nestum ni.

So now... saya tunjukkan bahan-bahan yang kita perlukan ye.


Okay...apa yang kita perlukan kat sini ialah :-

250 gm cream cheese tatura (apa-apa brand pun boleh)
Susu pekat manis
Susu full cream/susu cair
Biskut cream crackers
Milo
Nestum
Esen vanilla

*saya guna susu cair sebab barang dah ada kat rumah, so pakai apa yang ada je*

Jom kita tengok cara buatnya pulak 


250 gm cream cheese, 1 cawan susu pekat dan 2 - 3 sudu besar susu cair atau susu full cream disatukan dalam 1 mangkuk.


Gunakan mixer untuk sebatikan bahan-bahan tadi dan setelah semuanya sebati masukkan 1 sudu esen vanilla dan dikacau lagi sehingga tiada cream cheese yang berketul.


Now, ambil susu cair atau susu full cream masukkan ke dalam 1 mangkuk kecil. Ambil sekeping biskut cream crackers dan celupkan biskut di kedua-dua bahagian. Just celup sekejap sahaja untuk dapatkan tekstur biskut yang lembut dan sedikit crunchy.


Biskut yang dah dicelup susu tadi bolehlah disusun dan diletakkan ke dalam bekas. Kemudian letakkan dan sapukan rata cream cheese yang kita dah kacau sebati tadi. 

Apa-apa bekas pun boleh ye, asalkan berpadanan dengan bahan yang kita gunakan ni. Kat sini saya gunakan bekas makanan yang saya buat jualan tiramisu cheesecake. Senang nak makan dah takyah nak potong-potong bagai.


Dah ratakan cream cheese atas biskut tadi, kita taburkan pula dengan nestum.


Letakkan pula biskut yang telah dicelup kat atas nestum tadi dan ratakan lagi cream cheese kat atasnya.


Untuk bahagian tengah ni saya cuba buat kelainan sedikit. Saya tambahkan milo untuk dapatkan sedikit rasa coklat pada cheesekut ni. Terpulang pada you all sama ada nak layer dengan nestum jugak ke atau dengan buah-buahan ke, it's up to you guys.


Okay next, kita ulang sekali lagi benda yang sama...letakkan biskut yang dah dicelup dengan susu cair tadi untuk lapisan akhir.

Sebenarnya terpulang pada bekas korang ye. Untuk buat berapa lapis ni you all kena tengok size bekas. If bekas kecik tapi tinggi bolehlah buat banyak lapis.


Ni lapisan yang last, saya taburkan nestum dan milo kat atasnya....siap!!!

Simple je kan???


1 adunan yang saya buat ni bolehlah dalam 11 bekas kecik ni.


Nak sedap saya sejukkan dulu kat dalam peti sejuk selama 2 - 3 jam atau seharian. Makan sejuk-sejuk or buat minum petang, santai-santai luar rumah sambil layan anak-anak main....fuuhhhh, syok weihhhh.


Selamat menjamu selera guys....

#staysafe
#stayhome
#covid19
#pkp3.0
#cheesekutnestum

No comments: