Friday 10 April 2020

Bubur Jagung Kegemaran Ku Dan Keluarga



Hai guys....bertemu kembali kita. Alhamdulillah, hari ini sempat siapkan menu minum petang iaitu bubur jagung yang sememangnya merupakan menu yang paling saya dan anak-anak suka. Dah lama sebenarnya teringin sangat nak makan bubur jagung pior orang Terengganu kata, maksudnya bukan jagung yang dalam tin tapi yang fresh dari ladang gituwww...

Dalam tempoh pkp ni macam-macam lah nye mari teringin nak makan itulah makan inilah...kan. Nak keluar beli memang taklah sebab hanya ketua keluarga sahaja yang dibenarkan keluar. Lagi satu jagung kat tempat saya ni memang susah nak dapat. Tapi, alhamdulillah...tengah-tengah layan fb ni terjumpa satu iklan dalam page group Dungun yang jual jagung mentah. Harga masa saya beli ni hanya RM10 untuk 10 tongkol. Kiranya RM1 setongkol dan caj cod pulak RM3. Tapi bagi saya dah murah sangat-sangat sebab biasanya saya beli yang mentah harga RM2 setongkol.

Nak buat bubur jagung so simple...just ikut langkah 1, 2 dan 3 dah siap!!!...hehehee...
Saya ni bukannya expert sangat bab-bab memasak ni. Sebab tu lah apa yang saya cuba buat saya share kat sini. Orang putih kata "try and error"


6 tongkol saya buat bubur jagung dan baki lagi 4 saya rebus biasa sahaja. Jagung terpaksa dibiarkan sehari semalam...almaklumlah musim covid-19 ni kena berjaga-jaga jugak kan. 


Dah kupas buang kulitnya...nampak tak isinya camne. Sebab ni lah saya lebih suka bubur jagung yang fresh dari ladang...heheee


Sekarang....masa untuk sagat jagung-jagung ni. Saya hanya guna pisau je untuk sagat jagung ni. Senang, cepat dan mudah gitu...sape guna kaedah yang sama kita geng..heheee..


Tadaaa....hasil setelah disagat 6 tongkol.


Now dah nak start masak. Sebelum masak tambah air lebih sikit dari paras jagung ni.


Dah hampir siap masak jagung ni...dan masa ni dah boleh cuba rasa dulu jagung tu dah empuk masak atau tidak ye.


Now, saya masukkan santan, sedikit garam, gula secukup rasa dan daun pandan untuk bagi wangi. Masa ni saya guna santan yang dibeli siap RM2 sebungkus tapi tak cukup santan, hanya ada sebungkus sahaja dan bubur pulak nampak kurang santan, so...resolution kat sini saya ambil susu cair and tambah sedikit untuk bagi dia rasa lemak berkrim. Kacau sehingga masak.


Tadaaa!!!!! Hasil tangkapan hari ini. So...selamat menjamu mata anda!!!!

#covid-19
#pkp2day17
#staysafestayhome
#kitajagakita
#semogadalamlindunganAllah

1 comment:

michelle said...

Numpang promo ya Admin^^
ayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
dengan minimal deposit hanya 20.000 rupiah :)
Kami Juga Menerima Deposit Via Pulsa & E-Money
- Telkomsel
- GOPAY
- Link AJA
- OVO
- DANA
segera DAFTAR di WWW.IONPK.ME (k)
add Whatshapp : +85515373217 x-)