Tuesday 21 April 2020

Puding Sagu Gula Melaka....Nyumm Nyummmm!!!

Siapa tak gemar pencuci mulut kan? Saya kalau dah ada puding sagu ni lepas lunch or dinner memang akan menjadi hidangan saya. Buat minum petang pun sedap juga.
Ini versi sagu biasa je saya buat. Yang saya tengok kebanyakan yang share kat facebook diorang buat sagu berbiji-biji. Itu saya belum pernah cuba lagi dan inshaAllah, saya akan cuba buat and rasa yang versi sagu berbiji-biji.
Ini bahan-bahan yang perlu kita sediakan ye :-
Untuk sagu :
4 cawan air
250 gram sagu biji
Untuk kuah :
80 gram gula melaka @ nisang
4 sudu besar gula pasir
1/2 cawan air
1 tin susu cair
Jom kita tengok cara penyediaan puding ni....

Apa yang kita perlukan ialah 4 cawan air dan 250 gram sagu dimasak atas api sederhana.


Masak sehingga hilang biji mata sagu yang warna putih tu ye.


Angkat dan bilas dengan air kemudian toskan.


Dah toskan air, masukkan dalam bekas lain dan warnakan mengikut warna masing-masing. Kat sini saya buat 2 warna sahaja. Hijau dan juga merah. Simpan dalam peti sejuk lebih kurang 1 jam atau lebih.


Sekarang kita buat air gula melaka pula ye. Apa yang kita perlukan 80 gram gula melaka atau nisang kalau orang terengganu panggil, 1/2 cawan air dan 4 sudu besar gula pasir dimasak atas api sederhana.


Inilah air gula melaka yang dah siap dimasak.

Cara penyediaan puding sagu gula melaka ni, mula-mula...masukkan lebih kurang 2 sudu teh air gula melaka atau mengikut tahap selera masing-masing (kalau suka manis boleh tambah lebih), masukkan puding sagu kita tadi dan kemudian bolehlah masukkan susu cair dan sedia untuk dimakan...nyummm nyummmm!!!


Sedap sangat dimakan sejuk. Selamat menjamu selera!!! Nyummm nyummmm!!!

#covid-19
#pkp2day24
#stayathome
#kitajagakita
#semogadalamlindunganAllah

1 comment:

michelle said...


Numpang promo ya Admin^^ (f)
ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
ayo segera bergabung dengan kami di ionpk.biz ^_$
add Whatshapp : +85515373217 || ditunggu ya^^ x-)